RSS

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2018

ΟΙ ΧΑΜΕΝΟΙ ΘΕΟΙ - ΚΡΙΤΙΚΗ

ELSA PAZOLIDOU
Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ
 
13 αρχαιολόγοι!
Έρευνα στο παναρχαιας καταγωγής και μοναδικής ομορφιάς δάσος της Φολόης.
Ανακάλυψη της σπηλιάς του μέγα Κένταυρου Φόλου.
Ο Ηρακλής στην πορεία του για τον τέταρτο άθλο έκανε μια στάση στον φίλο του Κένταυρο Φόλο, όπου τελικά η επίσκεψη εξελίχθηκε στη μάχη που εμελλε να εξαφανίσει το είδος των Κενταύρων.

Ο αρχαιολόγος, ο πρωταγωνιστής του βιβλίου αυτού, πιστεύει πως οι σκελετοί των Κενταύρων που σκότωσε ο Ηρακλής βρίσκονται μέσα στη σπηλιά του Κένταυρου Φόλου και καλείται να το αποδείξει.
Ένας αγώνας ξεκινά από κει και μετά με πρόσωπα και καταστάσεις μη αναμενόμενες αλλά και μια μάχη με τον ίδιο του τον εαυτό.
Αυτός και οι υπόλοιποι δώδεκα αρχαιολόγοι θα γραφτούν στην ιστορία. Μαζί τους η Ιφιγένεια, η αγαπημένη του ήρωα μα και δική μου αγαπημένη φιγούρα, καθώς είναι η μόνη που ξέρει τι λέει και σπρώχνει τον αγαπημένο της προς τη σωστή κατεύθυνση. Τυχαίο; Ίσως ναι, ίσως και όχι.
Εξελίξεις μη αναμενόμενες με πρόσωπα "αερικά " που κινούν τα νήματα όλης της ιστορίας.
Ο συγγραφέας μιλάει, ζωγραφίζει θα έλεγα καλύτερα, ένα φως. Ένα φως που γεννιέται στον δικό μας ουρανό και το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να το ακολουθήσουμε. Δεν έχουμε επιλογή; Φυσικά και έχουμε!
Ο ήρωας σαν ένας ελεύθερος άνθρωπος καλείται σε κάθε γεγονός να επιλέξει τον ανθρώπινο τρόπο σκέψης αλλά και τον τρόπο δράσης. Τα ερωτήματα που δημιουργούνται μέσα του περιμένουν απαντήσεις. Και μόνο αυτός ο ίδιος μπορεί να διαλέξει ποιον δρόμο θα περπατήσει για να πάρει τις απαντήσεις που χρειάζεται. Σαν ένας άλλος Ηρακλής, μπροστά στο δίλημμα της Αρετής και της Κακίας. Μια απόφαση δεν είναι η κάθε αράδα της ζωής μας άλλωστε;
Μία απροντυμενη φιγούρα θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην εύρεση της σπηλιάς και στην ανακάλυψη της αλήθειας. Ο κύριος με τα άσπρα είναι υπαρκτό πρόσωπο ή κολυμπάει στα γαλάζια νερά του ουρανού και της φαντασίας του ήρωα; καταφέρνει να με χρήσει εχθρό του κι άλλες φορές πάλι να με παίρνει δίπλα του δείχνοντας μου την δική του πραγματικότητα.
Πρόκειται για μια γραφή που θυμίζει λογοτεχνία παλαιάς κοπής. Εξοχή ελληνική γλώσσα, άρτια δομημένη, γεμάτη συνθέτες προτάσεις, κατανοητές κι ευκολοδιάβαστες γεμάτες ένταση και σκέψη μέσα στη σκέψη. Ο συγγραφέας ενεργοποίησε με την γραφή του μια εγρήγορση του μυαλού μου και το κινητοποιήσε να δουλεύει στο κόκκινο.
Πολλά τα ερωτήματα που ξύπνησαν μέσα μου όχι μόνο για τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά και για την ίδια την ιστορία, την ίδια την ύπαρξη της γης.
Το πιο σημαντικό όμως για μένα είναι ότι κατάφερε να με βγάλει από τη νοητική μου απραξία και να με κάνει να αναρωτιέμαι για τον κάθε άνθρωπο ξέχωρα. Κατέληξα στον εαυτό μου και ρώτησα :
Άραγε είμαι αληθινή;
Είμαι ενάντια σε ολους ή ακόμη μια μαριονέτα στα χέρια των μεγάλων;
Ποιον πρέπει να εμπιστευθώ;
Πόσο αληθινή είναι η ελληνική μυθολογία;
Και πόσα ακόμη ερωτήματα που σελίδα με τη σελίδα με ξυπνούσαν!
Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της μυθ-ιστορίας είναι η αγάπη των πρωταγωνιστών. Η Ιφιγένεια, σαν άλλη μια γυναίκα βιώνει το ρόλο της στο βιβλιο αυτό. Είναι αυτή που θα του κατευθύνει τη σκέψη του, αυτή που είναι πάντα ένα βήμα μπροστά απ όλους. Το θηλυκό μυαλό της "γεννάει" επί της ουσίας αγαπη. Είναι αυτή που θα χαϊδεύει το πρόσωπο του ήρωα με υπομονή και απέραντη αγάπη.
Πολλά και διάφορα μυστικά, κρυμμένα στα βάθη του χρόνου, μου τα φανέρωσε με τρόπο μαγικό ο συγγραφέας, χωρίς φόβο αλλά με πάθος. Ντύνει τον ήρωα του με ένα οξυδερκες μυαλο, με τολμη και αποφασιστηκοτητα και τον γεμίζει με άπλετη ενέργεια, την ενέργεια εκείνη που είναι απαραίτητη ως προς την ανακάλυψη της αλήθειας. Αυτά είναι τα ρούχα του πρωταγωνιστή.Όνομα δεν του δίνει, δεν το θεωρεί απαραίτητο, προφανώς γιατί είναι ένα κομμάτι του γενικού ανθρώπινου συνόλου, όπως όλοι μας. Άλλωστε δεν είναι η ουσία, δε με ξένισε μπροστά σε ολες τις καταιγιστικες πληροφορίες που έπαιρνα σειρά με τη σειρά. Προσωπική μου άποψη είναι, πως είναι ένας άνθρωπος που περνά από δίπλα σου και απλά σ αγγίζει με τα μάτια του, μεταδίδοντας σου, με απόλυτη ειλικρίνεια, τη σκέψη του. Είναι εύκολο;Όχι, ασφαλώς και όχι.
Είναι ένα δουλεμένο μυαλό, το μυαλό του συγγραφέα, με απόλυτη πίστη στην ιστορία της Ελλάδας, με φανερή ευγένεια στη γραφή του και ευαισθησία ψυχής που πραγματικά σε παρασύρει στο δρόμο του.
Περιμένω με αγωνία τη συνέχεια του βιβλιου και είμαι πολύ περίεργη.
Για όλα!

1 σχόλια:

Unknown είπε...

Μια άποψη για το βιβλίο μου που όχι απλά μου άρεσε, αλλά κυριολεκτικά με συγκίνησε. Συγκίνησε η στιγμή, που σαν δημιουργός ένιωσα, πως κάπου, κάποιος κοίταξε το παιδί μου στα μάτια και ένιωσα την ολότητα του σπόρου να μην ανήκει πλέον σε εμένα. Κάθε άποψη, κάθε σχόλιο και ένα νέο φυλλαράκι, ένα επιπλέον χιλιοστό προς το προσδοκώμενο άνθος. Χώθηκες μέσα του και αποκωδικοποίησες τις πολύπλευρες προθέσεις του βιβλίου μου, αποδεικνύοντας το λόγο ύπαρξης των βιβλιοφιλικών ομάδων. Έλσα Παζολίδου σε ευχαριστώ. Σε ευχαριστώ για το σεβασμό με τον οποίο παρουσίασες την αρχή της πολυετούς προσπάθειας μου.

Δημοσίευση σχολίου